علل ، پیشگیری و درمان آلرژی و حساسیت فصلی

درمان حساسیت فصلی و آلرژی Allergy

تعریف آلرژی و حساسیت

به واکنش بسیار حساس سیستم ایمنی به مواد خارجی یا بیرونی، که عموما مضر نیستند، آلرژی می‌گویند.

موادی که باعث آلرژی می‌شوند “آلرژن” نام دارند.

آلرژی وقتی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سفید خون توسط یک پادتن به نام ایمونوگلوبولین E فوق‌العاده فعال می‌شوند، و موجب واکنشی التهابی می‌گردند، که شدت آن می‌تواند از ملایم تا شدید متغیر باشد.

ژنتیک از موثر‌ترین عوامل ابتلا به حساسیت است. به عبارت ساده‌تر، اگر یکی از والدین به هر نوعی از آلرژی مبتلا باشد، ابتلای یک فرزند از ۳ فرزندش به این بیماری دور از انتظار نخواهد بود. در صورتی که هر دو والد به حساسیت مبتلا باشند، احتمال ابتلای ۷ فرزند از ۱۰ فرزند آن‌ها به این مشکل وجود دارد.

علایم آلرژی و حساسیت فصلی

علائم آلرژی شامل آبریزش بینی، ریزش اشك، سرفه، عطسه و اشکال در تنفس، گرفتگی بینی، عطسه، خارش و تورم پوست، پوست خشک و قرمز و حتی بروز جوش‌های پوستی است که بستگی به واکنش افراد نسبت به آن ماده آلرژی زای خاص دارد.

علائم بینی: آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه های مکرر و خارش بینی
علائم چشمی: خارش چشم، قرمزی، تورم، اشک ریزی و حساسیت به نور
علائم تنفسی: احساس کمبود هوا و تنفس همراه با صدای خس خس
علائم عمومی در بدن: خستگی و عصبی شدن

راه های پیشگیری آلرژی و حساسیت فصلی

اگر كولرتان آبی است حتماً باید هر سال پوشال آن را عوض كنید، زیرا رشد قارچ ها در پوشال و تنفس آن موجب تشدید آلرژی می شود،

اگر از كولر آبی استفاده می كنید احتمالا به سرما آلرژی دارید، بهترین راه پیشگیری این است كه در معرض باد مستقیم كولر قرار نگیرید، استفاده از آنتی هیستامین نیز مفید است.

شست وشوی بینی با سرم نمكی به باز ماندن راه های هوایی كمك زیادی می كند، استفاده از درمان موضعی اسپری های بینی بسیار كمك کننده است.

۲ هفته قبل از شروع علایم با كمك درمان كم عارضه و كم هزینه ی اسپری ( کلرید سدیم )، می توانید از بروز علایم پیشگیری كنید.

راه های درمان آلرژی و حساسیت فصلی

رفلاکس معده و تاثیر آن بر روی آلرژی و حساسیت

افرادی كه دچار خلط گلو هستند و مكرراً احساس صاف كردن صدا دارند و احساس وجود خلط می كنند، اغلب هیچ مشكلی در ریه و سینوس ندارند و مشكل اصلی برگشت اسید معده است كه معمولاً با پرهیز غذایی و تغییر زمان خوردن و خوابیدن مشكلات به حداقل می رسد.

در این مورد اگر با مراجعه به پزشك حاذق، علایم سینوزیت ، آلرژی و علایم ریوی رد شد، بیمار احتمالاً دچار رفلاكس اسید معده به مری است، باید غذای كم حجم و كم چرب استفاده كند، چای كمرنگ بخورد و مصرف مواد غذایی كه حاوی مواد رنگی و افزودنی و نگهدارنده است مانند سوسیس ، كالباس، سس و نوشابه را محدود كند و ۲ ساعت قبل از خواب چیزی نخورد، هنگام خواب هم از ناحیه كمر به بالا شیب داشته باشد،

با مصرف كوتاه مدت داروی آنتی اسید، خلط و بوی دهان هم برطرف می شود.البته باید ابتدا بررسی شود در صورت تشخیص رفلاكس از این درمانها كمك بگیرد.

تاثیر میوه ها ، صیفی جات و خوراکی ها بر آلرژی و حساسیت

ممکن‌است مصرف برخی میوه‌ها مانند کیوی یا برخی از صیفی‌ها مانند بادمجان یا گوجه‌فرنگی باعث تشدید واکنش‌های آلرژیک شود.

البته این موضوع به حساسیت‌های فردی هم مربوط است. یعنی گاهی برخی مبتلایان به حساسیت فصلی اصلا به میوه یا صیفی‌هایی که نام بردیم، حساسیت نداشته باشند یا برخی مبتلایان به میوه‌های بیشتری واکنش نشان دهند.

از غذاهای محتوی ویتامینهای گروه B،CوK استفاده کنید.

یکی از نوشیدنی های خوب برای مبتلایان به آلرژی آب سیب است که می تواند میان وعده بهاری خوبی باشد. کاهو سکنجبین هم در تسکین آلرژی تاثیر دارد.

خواص ضد باکتری زردجوبه به محدود کردن آلرژن‌ها در بدن کمک می‌کند. به علاوه، این ماده سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند و سرماخوردگی را از بین می‌برد. زردچوبه باید عنصر اصلی رژیم غذایی هر فرد باشد.

یکی از غذاهایی که خوردن آن به بیماران مبتلا به آلرژی توصیه می شود، سوپ جو است.
این سوپ را طوری درست کنید که رقیق باشد و داخل آن پیاز نریزید. می توانید کمی هم مرغ به آن اضافه کنید و به عنوان ادویه از زردچوبه کمک بگیرید.

اثبات شده است که مصرف روزانه‌ی یک قاشق عسل خالص به محدود کردن واکنش‌های آلرژیک، بخصوص آن‌هایی که از گرد و غبار به وجود می‌آیند، کمک می‌ کند.

طب سنتی و داروهای گیاهی در درمان آلرژی و حساسیت

برگ گزنه منبع طبیعی آنتی‌هیستامین است. این ماده خوراکی را می‌توان به شکل چای، تنتور یا کپسول مصرف کرد. این دم دستی ترین و موثرترین گزینه برای درمان آلرژی شما است.

روغن اوکالیپتوس، گرفته شده از برگ‌های اوکالیپتوس، درمان بی‌نظیری برای معالجه‌ی انسداد مجرای بینی، سینوس، و دیگر واکنش‌های آلرژیک است.

۱۰ عدد بادام را خیس کرده و پوست آنها را جدا کنید،
سپس داخل مخلوط کن بریزید و یک قاشق غذاخوری عسل را در آب گرم حل کرده، به بادام ها اضافه کنید.
سپس آن را روی حرارت ملایم قرار داده و هم بزنید تا غلیظ شود.
حریره بادام می تواند در وعده صبحانه، غذایی مقوی برای کودکان باشد و به رفع آلرژی کمک کند.

افرادی که خیلی سرفه می کنند بهتر است یک قاشق غذاخوری تخم خشخاش را در سوپ شان بریزند.

در افرادی که نزله سرد دارند اگر میزان ترشحات زیاد است توصیه می شود که سوپ را به صورت داغ همراه با ادویه جات گرم مانند زیره، دارچین و فلفل استفاده کنند اما استفاده از فلفل و ادویه جات در نزله گرم تحریک کننده است و توصیه نمی شود.

در این قبیل بیماران اگر سرفه ها زیاد باشند استفاده از شربت آویشن برای رفع این مشکل موثر است. گروهی از مواد غذایی مانند سیر، پیاز، ترب و تربچه برای این بیماران مضر است.

یکی از این گیاهان که می‌تواند میزان خارش و درد ناشی از ابتلا به کهیر را در بدن کاهش دهد مصرف نعنای تازه است.
مصرف این گیاه به صورت تازه به همراه وعده‌های غذایی در کاهش میزان خارش و درد کهیر بسیار موثر است و حتی در بهبود عوارض ناشی از آن هم نقش دارد.

گیاه سایبان بهترین درمان خانگی برای آلرژی به گرد و غبار است. همچنین درمانی برای کاستن از مشکلات آسمی و درد میگرنی است.

کیسه صفرا و یبوست و تاثیر آن بر روی آلرژی و حساسیت

صفرا در کیسه صفرا تجمع می‌یابد تا به هنگام مصرف غذاهای چرب ترشح گردد تا با شکستن چربی‌ها به هضم غذا نیز کمک کند.
در طول فرآیند هضم و جذب مواد غذایی مقداری از این صفرا در انتهای روده باز جذب می‌شود و به کیسه صفرا باز می‌گردد.

اما در صورتی که فردی مبتلا به یبوست باشد میزان باز جذب صفرا در انتهای روده بیمار بیشتر شده و در نتیجه بیمار را به سوء مزاج صفرا دچار می‌کند.
بدین ترتیب میزان صفرای بدن بیمار از حد مجاز بیشتر می‌شود و این مساله موجب تقویت علائم آلرژی می‌شود.

پس درمانگر می‌بایست زمانی که با یک فرد با علائم آلرژی روبه‌رو شد، ابتدای امر، او را از مصرف غذاهای چرب منع کند و در صورتی که بیمار با یبوست همراه بود راه دفع مواد زائد را برای بیمار سهل کند.

برای افرادی که دارای یبوست می‌باشند توصیه می‌گردد صبح‌ها یک قاشق غذاخوری خاکشیر در یک فنجان آب داغ به صورت ناشتا میل گردد.

این نسخه علاوه بر اینکه سبب اجابت مزاج و خوش‌رنگی رنگ پوست می‌گردد، می‌تواند مواد زائد تجمع یافته در زیر پوست را نیز به سمت بیرون بکشد و به مرور سبب فرو نشاندن علائم آلرژی نیز گردد.

جهت کنترل تولید صفرا، پرهیز از خوردن غذاها و مواد خوراکی مانند غذاهایی با ادویه زیاد، انواع سس‌ها، مواد غذایی سرخ کردنی، شکلات و غذاهای حاضری و فست‌فود از جمله ساده‌ترین و کاربردی‌ترین شیوه‌ها است که باعث بهبود علائم آلرژی است و امروزه این شیوه‌ها توسط بسیاری از درمانگران طب مدرن نیز برای پیشگیری از عود کردن آلرژی‌ها و کنترل حساسیت به بیماران توصیه می‌شود.

توجه شود که طبع خلط صفرا، گرم است بنابراین برای متعادل کردن بدن برای مقابله با این طبع می‌بایست از مواد غذایی با طبع سرد استفاده کنیم. خاکشیر به عنوان یک صفرابر قوی در قالب یک شربت ساده و سوپ جو و گشنیز به عنوان غذاهایی که دارای مزاج سرد است به این قبیل بیماران توصیه می‌گردد.

خارش و حساسیت های پوستی

برای درمان خارش و حساسیت‌های پوستی که در فصل بهار بیشتر می‌شود می‌توان از جوش‌شیرین، روغن نارگیل، آب لیمو و نعنای تازه استفاده کرد.کهیر یکی از بیماری‌های پوستی است که در حقیقت یک واکنش آلرژیک به مصرف برخی از مواد غذایی، داروهای شیمیایی، عطرها و بوها است که بدن نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد.

مصرف آلوئه‌ورا و استفاده از ژل این گیاه نیز در بهبود خارش‌ها موثر است.
همچنین استفاده از جوش‌شیرین برای رفع خارش پوستی توصیه می‌شود که با کمی آب باید مخلوط و روی پوست مالیده شود.

در نزله گرم به بیماران می گوییم صورت یا مخاط بینی را با روغن بنفشه چرب کنند.
مالیدن روغن بنفشه به پیشانی یا چکاندن آن در بینی سبب تقویت مخاط ها شده و علائم آلرژی را کاهش می دهد.
در تیپ سرد روغن مرزنجوش می تواند کمک کننده باشد.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *