خواص لیمو شیرین

خواص درمانی لیمو شیرین

مصرف لیمو شیرین در زمان سرماخوردگی و گلودرد بسیارمفید است ومصرف آن درآنفولانزا وافرادی که دچار تب ناشی از بیماری شده اند توصیه می شود چرا که این میوه خاصیت سم زدایی داخل بدن را از خود نشان داده است.


ارزش غذایی ‪ ۱۰۰‬گرم لیموشیرین که معادل یک عدد لیمو شیرین بزرگ است حاوی ‪ ۲۹/۸‬کالری، ‪ ۰/۷۴‬گرم پروتئین ‪ ۱۰/۵‬گرم قند ‪ ۰/۱۴‬گرم چربی ‪ ۲/۸‬گرم فیبر ‪ ۱۰‬میکروگرم اسید فولیک ‪ ۱۵۰‬میلیگرم پتاسیم و ‪ ۵۳‬میلیگرم ویتامین ‪ C‬است.

خواص لیمو شیرین:

۱.به گوارش کمک می کند:لیمو شیرین، مقدار بالایی فلاونویید دارد که با افزایش ترشح شیره گوارشی، اسید و صفرا، دستگاه گوارش را تحریک می‌کند. بنابراین، آب لیمو شیرین، معمولا به افراد مبتلا به سوء هاضمه، حرکات نامنظم روده و دیگر مشکلات گوارشی، توصیه می‌شود. این میوه، از طریق خنثی کردن شیره‌های گوارشی اسیدی تولید شده توسط معده، به گوارش کمک کرده و سموم را از سیستم دفع انسان، دفع می‌کند. ترکیبات موجود در این میوه برای حرکت دودی روده مفید هستند. لیمو شیرین به کنترل اسهال، تهوع و استفراغ نیز کمک می‌کند.

۲.یبوست را تسکین می دهد:اسید‌های موجود در لیمو شیرین، سموم را از روده دفع می‌کنند. همچنین، این میوه، حاوی فیبر رژیمی است که باعث می‌شود ماده غذایی برای افراد مبتلا به یبوست، مانند یک درمان مسهل عمل کند. آب لیمو با مقداری نمک نیز به افراد مبتلا به مشکلات یبوستی توصیه می‌شود.

۳.از اسکوربوت جلوگیری می‌کند: اسکوربوت، بیماری است که به دلیل کمبود ویتامین C. ایجاد می‌شود. این بیماری، با خونریزی، تورم لثه، آنفولانزا و سرماخوردگی مکرر، زخم دهان و زبان و ترک گوشه لب‌ها مشخص می‌شود. لیمو شیرین می‌تواند خونریزی لثه را متوقف کند. آب لیمو شیرین را با چند قطره آب خالص ترکیب کنید و مقداری نمک سیاه به آن اضافه کنید. برای رهایی فوری از خونریزی لثه، باید این ترکیب را روی لثه آسیب‌دیده قرار داد. بوی بد دهان را می‌توان با خوردن آب لیمو و مکیدن پوست آن رفع کرد.

۴.زخم‌های گوارشی: فلاونوئید‌های موجود در لیمو شیرین مانند لیمومین گلوکوزید، خواص ضد سرطانی، آنتی اکسیدانی، سم زدایی و آنتی‌بیوتیک دارند که در درمان زخم‌های دهانی و گوارشی بسیار موثرند.

۵.مشکلات تنفسی: روغن گرفته شده از لیمو شیرین، خواص ضد احتقان دارد که مشکلات تنفسی متعدد را مهار می‌کند؛ بنابراین معمولا از لیمو شیرین در بالم‌ها، اسپری‌های تنفسی و بخور‌ها استفاده می‌شود.

۶.سیستم ایمنی را تقویت می‌کند: مصرف منظم آب لیمو شیرین، باعث بهبود عملکرد قلب می‌شود. بنابراین، باعث گردش خون مناسب شده و در سالم‌تر شدن سیستم ایمنی نقش دارد. ویتامین C. سیستم ایمنی را تقویت کرده و از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.

۷.خواص ضد سرطانی:لیمونوئید موجود در لیمو شیرین به مبارزه با انواع سرطان کمک می‌کند. لیمونوئیدها، به مولکول قندی به نام گلوکز که به راحتی هضم می‌شود، می‌چسبد.

۸.محافظت در برابر آرتریت روماتوئید:لیمو شیرین به دلیل سرشار بودن از ویتامین C. از التهاب و تورم جلوگیری می‌کند. این میوه شگفت‌انگیز، علائم استئوآرتریت و آرتریت روماتوئیدی را کاهش می‌دهد.

۹.وزن را کاهش می‌دهد:لیمو شیرین به کاهش وزن کمک می‌کند. نوشیدن یک لیوان آب ولرم با لیمو وعسل به از بین رفتن وزن اضافه کمک می‌کند. آب لیمو شیرین، کلسترول را پایین آورده و فشار خون را کنترل می‌کند.

۱۰.اختلالات ادراری:لیمو شیرین، میزان بالایی پتاسیم دارد که کلیه‌ها و مثانه را سم زدایی می‌کند و توانایی درمان عفونت مثانه را دارد.

۱۱.نقرس:آنتی اکسیدان‌های موجود در لیمو شیرین به دفع اسید اوریک و رادیکال‌های آزاد از بدن کمک می‌کنند. ویتامین C. به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد موجود در بدن کمک می‌کند.

۱۲.رهایی از بیماری حرکتی:طعم اسیدی لیمو شیرین، باعث رهایی از بیماری حرکتی می‌شود. نوشیدن یک لیوان آب لیمو شیرین به رهایی از سوزش معده و اسیدیته کمک می‌کند. دستگاه گوارش را تسکین داده و مشکلات معده را کاهش می‌دهد.

۱۳.مفید برای زنان باردار:آب لیمو شیرین، مقدار قابل توجهی کلسیم دارد که برای رشد جنین مفید است.

۱۴.برای سیستم عصبی مفید است:آب لیمو شیرین، برای مغز و سیستم عصبی مانند یک خنک‌کننده عمل می‌کند. می‌توان از لیمو شیرین برای درمان تب مغز و مشکلات ذهنی استفاده کرد. این میوه، یک آرام بخش فوق‌العاده نیز هست.

۱۵.درمان یرقان:این میوه به بیماران مبتلا به یرقان توصیه می‌شود. لیمو شیرین، با تقویت عملکرد کبد، برای درمان یرقان بسیار مفید است.

۱۶.برای آسم خوب است:نوشیدنی ساخته شده از آب لیمو شیرین، دانه زیره و پودر زنجبیل خشک، باعث رهایی فوری از سرفه آسم می‌شود.

۱۷.رهایی از التهاب لوزه:ویتامین C، شدت سرماخوردگی و تب را کاهش می‌دهد. یک قاشق عسل ترکیب شده با آب لیمو شیرین و آب گرم، باعث رهایی از خشکی و خارش گلو شده و تاثیر تسکین دهنده‌ای بر لوزه‌های متورم دارد.

۱۸.لیمو شیرین به افزایش اشتها، تصفیه خون و افزایش تعداد اسپرم کمک می‌کند. این میوه، بدن را خنک کرده و تشنگی را رفع می‌کند.

۱۹.مو را تقویت می‌کند:لیمو شیرین به عنوان یک ماده فعال در مکمل‌های دارویی بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویتامین‌های موجود در این میوه، مو را تقویت می‌کنند.

۲۰.علاوه بر خواص برای سلامتی و مو، لیمو شیرین برای پوست نیز عالی است. به دلیل عطر شیرین و ویتامین C. بالا، آب این میوه در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مکمل‌های دارویی برای درمان پوست زبر و خشن، مرطوب کردن، بهبود رنگ پوست و بهبود درمان به کار می‌رود. برخی از خواص لیمو شیرین برای پوست در زیر آمده است.

۲۱.لب‌های تیره را روشن و لب‌های ترک خورده را نرم می‌کند:گذاشتن آب لیمو شیرین بر لب‌ها به مدت ۳ تا ۴ بار در روز، خشکی لب‌ها را برطرف کرده و لب‌های ترک خورده را نرم می‌کند.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *